16 October 2009

AYUH... TNGGALKAN UMNO SABAH......
PAKATAN PEJUANG SABAH DAN U.S.N.O
( PBS-U.S.N.O )


OLEH : ABBAS BIN AHMAD
Ahli Blogger Sabah ( PBS )


“ Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahari “

Saya ingin menarik perhatian saudara saudara terhadap Nasib malang yang menimpa BEKAS AHLI AHLI USNO SABAH , Berbagai cara dan bentuk gerak kerja telah dilalukan oleh Rakyat Sabah khasnya mantan Pemimpin Pemimpin USNO bagi mengembalikan Perjuangan Parti Kemerdekaan Sabah, Parti USNO atau UNITED SABAH NASIONAL ORGANISITION kembali ke Sabah. Namun permintaan ini terus ditolak oleh Pihak Pendaftar Pertubuhan Malaysia ( R.O.S ) tanpa memberi alasan.


Sejarah Penubuhan USNO semula telah diusahakan oleh banyak pihak di Sabah, Namum dipandang sepi dan diperlekehkan oleh pihak tertentu, Bahkan setiap kali ahli USNO dan Generasi Pimpinan muda pelapis USNO berjuang untuk mendaftarnya, dolak- dalik, seribu alasan dibuat oleh pihak ROS bagi melambatkan Pendaftaranya dengan tujuan untuk menghalang dan menolaknya.


Persoalannya apakah Rakyat Sabah tidak berhak untuk menubuhkan Parti dan perjuangannya sendiri, Perlukah mereka terus untuk mematuhi kehendak pihak yang berkuasa dalam Kerajaan bagi melupakan saja Perjuangan Parti Kemerdekaan ini seolah-olah dipaksa untuk duduk diam dalam rumah sendiri tanpa berbuat sesuatu.


Beberapa kumpulan Pejuang Bangsa Sabah-USNO ( P.B.S-USNO ) telah cuba untuk menghidupkan semula semangat juang USNO ( Parti Kemerdekaan ) Bagi negeri Sabah ini supaya dapat dibenarkan semula dalam arena politik Negara namun semua usaha ini terus gagal atau pendek kata digagalkan oleh orang yang pernah diberikan jasa olehnya.


Semua kegagalan ini adalah berpunca daripada alasan dan teori bahawa USNO boleh memecahkan UMNO di Sabah serta ditakuti akan menjejaskan agenda UMNO dinegeri Sabah untuk terus berkuasa tanpa saingan dari parti Bumiputera lain.


USNO mesti dimatikan, USNO mesti dikuburkan supaya tidak boleh menuntut Haknya dalam konsep “ Sharing Power “ dalam kerajaan Barisan Nasional di Sabah, supaya tidak dapat menyuarakan Haknya dalam PERJANJIAN MALAYSIA 20 POINT.


Dengan mematikan dan menguburkan USNO , UMNO boleh mengawal kerajaan Sabah secara mutlak dari pusat hingga keakar umbi rakyat Sabah , tanpa parti parti Kompenan Sabah yang lain seperti PBS,UPKO,PBRS dan LDP kerusi kompenan ini mesti dipastikan tidak mencapai 50% suara atau ½ jumlah ADUN didalam Dewan Undangan Negeri Sabah.


Beberapa Pertubuhan Politik dan N.G.O yang melambangkan semangat dan ada kaitan dengan U.S.N.O ( United National Sabah Organisition ) terus menerus gagal untuk mendapatkan KELULUSAN melalui pendaftar Pertubuhan.


SENARAI PERCUBAAN PARTI POLITIK DAN N.G.O USNO DIDAFTARKAN :-



1. U.S.N.O Plus – 1994
Gabungan USNO dan Kerajaan PBS – Pimpinan Datuk Askalani Abdul Rahim mula menghidupkan Semangat USNO. – 1994. ( Semporna ).

2. U..S.N.O BARU – Didaftarkan ke R.O.S 2002.
Gagasan Abdullah Sani Hj. Abdul Salleh Penukarkan Nama Parti Bersekutu kepada U.S.N.O Dari (Semporna),Sabah.

3. USNO 2006 – Didaftarkan 2006
Pimpinan Saudara Perais Sherif Baba dari (Kota Belud), Sabah.

4. MANTAN AHLI USNO – Dibentuk 2007
Pimpinan Datu Abdul Salam Bin Datu Harun dari (Kudat) ,Sabah

5. PERTUBUHAN BEKAS AHLI USNO atau EX-USNO Didaftarkan 2008 Pimpinan DATU BADARUDDIN BIN TUN DATUK SIR HAJI MUSTAPHA
Dari ( Kota Kinabalu), Sabah.

6. KELAB USNO SABAH ( K.U.S ) – Didaftarkan 2008
Pimpinan En.Ridi Bin Alawangsa dan Tuan Haji Said Bin Hj. Senang.
Dari (Sandakan dan Tawau ), Sabah.

7. PARTI USNO BARU – 2008
Pimpinan HAJI MUSA MILIP DAN SAUDARA MAT BEE
Dari ( Inaman,Telipok dan Tuaran ),Sabah


Selain petubuhan pertubuhan yang didaftarkan diatas beberapa P.B.S-USNO seperti Pengeran Ibrahim Dewa Mantan Wakil Rakyat Papar, Haji Salleh Janan Mantan wakil Rakyat Sandakan, Johari Mohammad Dun mantan Wakil Rakyat Beufort juga telah berusaha untuk menghidup USNO semula melalui saluran Kerajaan dengan menemui Perdana Malaysia di Putrajaya pada 2007.


Usaha P.B.S-USNO untuk menghidupkan semula USNO amatlah memilukan bagi kita rakyat Sabah yang dipandang terlalu keji,terlalu hina, terlalu kecil dan kedil oleh pihak pihak tertentu.
Tidak kurang juga yang mengatakan bahawa kewujudan USNO semula adalah tidak “ relevan ” lagi di Sabah, kerana wujudnya UMNO sebagai penganti USNO bagi memperjuangkan Rakyat Sabah.


Disini saya ingin menegaskan saya dan P.B.S-USNO ingin menegaskan bahawa yang tidak “relevan” itu adalah UMNO yang terus berada di Sabah, kerana UMNO adalah Parti Melayu, sementara itu Rakyat Sabah tidak semua berbangsa Melayu kecuali Orang Pendatang tanpa izin philippine , pendatang tanpa izin Indonesia dan pendatang tanpa izin Pakistan yang menjadi Melayu Plastik.


Melayu Melayu Plastik inilah yang terlalu ramai dalam UMNO, Mereka boleh menetukan kepimpinan UMNO Sabah, Mereka Menjadikan diri mereka sebagai bahan lelongan dan bahan tender kepada tuan tuan besar yang kaya raya yang telah bertindak sebagai badut badut orang orang atasan.


Saya yakin Bumiputera Sabah yang benar benar menjadi bangsa Sabah yang cintakan Sabah, yang inginkan kebebasan memilih pemimpin Sabah tidak ingin menbenarkan diri meraka menajdi badut badut UMNO Sabah.


Orang Bajau tetap Bajau, Orang Sungai Tetap Sungai, Orang Dusun tetap Dusun , Orang Kadazan tetap kadazan dan Suluk tetap suluk mereka tidak akan membenarkan diri mereka menjadi Melayu.


Apakah USNO didakwa tidak “relevan” disebabkan sudah banyak anak-anak Melayu Celup yang dilahirkan oleh UMNO di Sabah?, mereka dilahirkan melalui proses undang undang dengan cara songsang dan memberikan mereka kertas songsang untuk menjadi ahli UMNO Sabah yang Sah ?


Apakah kita terus menerima hakikat bahawa USNO itu Parti “Nostalgia” yang perlu dikenang sahaja dan disimpan dalam Muzium sekadar tetapan sejarah anak anak P.B.S-USNO Sabah?
Apakah kita harus akur dan menerima bahawa USNO sudah “Mati” umpama menusia yang telah mati dan tidak boleh bangkit semula dari kubur untuk berjuang semula terhadap rakyat Sabah?.


Apakah kita tidak lagi menghormati hasrat anak anak Sabah yang tulin ini untuk memperjuangkan Haknya dalam konsep “ Sharing Power “. Supaya dapat memperjuangan rakyat Bumiputera Sabah?


Kenapa harus disekat perjuangan murni dan ikhlas anak anak Sabah ini, adakah kerana mereka kurang berani seperti HINDRAF? yang telah memperolehi MAKKAL SAKTHI dan dirasmikan oleh Perdana Menteri sendiri sebagai Parti Baru?.


Perlukah kita P.B.S-USNO bersipat kurang ajar untuk mendapatkan USNO semula?
Perlu kah tindakan seperti HINDRAF dilakukan di Sabah?, atau Perlukah ke kita menemui Presiden Obama, Baginda Queen Elizebert untuk mendapat hak kita seperti mana perjuangan mesyarakat INDIA melalui Hindraf di semanajung Malaysia bagi memperjuangkan ideology mereka?


Rakyat Sabah yang cintakan Negara ini tidak pernah berbuat seperti ini untuk mendapatkan Haknya, mereka terus menggunakan saluran undang undang dan peraturan pentadbiran untuk mendapatkan hak hak ini dari pihak berkuasa, rupanya adat dan budaya rakyat Sabah yang saling bertolak ansur dan lemah lembut ini seolah olah ditafsirkan sebagai satu kelemahan bagi mereka.


Kelemahan inilah yang menyebabkan Bangsa Sabah terus tertindas dan tidak bebas menentukan pemimpinnya sendiri, Lebih menyedihkan lagi bila anak anak Sabah sering menerima sindiran bahawa mereka menjadi seperti ini adalah kerana kesilapan sendiri, Kesilapan Pemimpin Sabah Sendiri, pendirian rakyat Sabah sendiri, semua kelemahan ini dilontarkan kepada kita sendiri, pendek kata ini semua berlaku kerana KEBODOHAN kita sendiri.


Apakah benar bahawa kita ini BODOH, Apakah benar bahawa kita ini TOLOL, apakah benar bahawa kita tidak tahu BERFIKIR dan STATIK dalam menegakkan harapan bangsa kita sendiri supaya kita bebas memilih masa depan dan arah tujuh perjuangan kita sendiri dalam Negara yang memperjuangkan konsep demokrasi.


Jika USNO dianggap hendak bangkit dari Kubur untuk berjuang dan ingin membela nasib dan masa depan rakyat Sabah semula , Sebenarnya ingatlah UMNO juga pernah Mati ( Diharamkan oleh Mahkamah ) dan bangkit semula dari kubur serta lahir dengan wajah baru yang dipanggil UMNO ( Baru ) untuk berjuang semula bagi kepada Bangsa Melayu dan mendapat Haknya semula seperti mana yang kita lihat pada hari ini.


Apakah kebangkitan USNO semula terlalu buruk, busuk dan hina untuk lahir dan memperjuangkan semula Rakyat Sabah yang terus ketinggalan jauh kebelakang.


Jika USNO dianggap sebagai parti “Nostalgik” atau sejarah , Sebenarnya UPKO juga pernah menjadi parti Nostalgik dan Sejarah satu ketika dulu dan hari ini mendapat haknya dalam konsep “ Sharing Power “ untuk memerintah Negara ini bersama Barisan Nasional.


Jika USNO dianggap tidak “relevan” lagi dalam perjuangan Politik Sabah, apa pula relevannya UMNO dalam Politik Sabah, USNO yang dianggap tidak relevan ini ternyata masih memiliki ahli diseluruh Sabah sehingga hari ini.


Sila Rujuk Blog USNO : www.kelabusnosabah.blogspot.com yang telah merekrut ahlinya semula diseluruh pelusuk Sabah dan mendapat sembutan hangat dari kalangan rakyat Sabah dari ufuk timur hingga ke Barat, dari Utara hingga ke selatan dari Persisiran hingga ke Pedalaman , dari sungai hingga ke kepulauan EX-USNO mendapat Sembutan di Sabah, apakah yang dimaksudkan “ releven” itu oleh musuh musuh USNO. ( Jangan lupa untuk daftar Follower disana ).


Budaya baru segelintir pemimpin Sabah yang gila kuasa, gila harta, gila pangkat serta suka mencium-cium , menjilat-jilat , meminta minta , berlagak seperti badut badut demi “ survival “ serta bersipat pondan ini telah meletakan Negeri ini menjadi Negeri kedil, Negeri Miskin, Negeri papah , Negeri pincang, Negeri Bangkrap dan Negeri hina pada hari ini.


Ramai diantara pemimpin Sabah yang sedang berkuasa pada hari ini berlagak sombong, bermegah megah dengan kekayaan hasil dari sipat dan kerjaya meraka yang bersipat badut dan pondan ini terus memperlekehkan perjuangan dan niat suci anak anak Sabah yang ingin mengambalikan Parti USNO ke Negeri ini.


Mereka terus bersikap membantah,kontra, memperlekeh, membuli dan tidak menyenangi keujudan semula USNO Sabah kerana takut kehilangan peluang ,kekayaan , pangkat dan tarta benda jika berhadapan dengan Parti tulin memperjuangkan Hak rakyat Sabah.


Saya teringat sejarah Ketika UMNO diharamkan, Orang orang Melayu di Semananjung Malaysia telah bertungkus lumus menghidupkannya Semula UMNO , tiada satu pun bangsa, atau Parti politik serta badut badut lain yang mengatakan bahawa UMNO sudah tidak relevan lagi, bahawa UMNO tinggal sejarah, bahawa UMNO sudah mati dan tidak boleh bangkit dari kubur.


Bahkan orang orang Melayu di semanajung Malaysia telah berusaha dan bersusah payah untuk menghidupkan semula parti mereka bagi menyelamatkan bangsa Melayu disana, Mereka telah mengujudkan UMNO MALAYSIA yang di pimpin oleh Tengku Abdul Rahman, UMNO BARU yang di Pimpin oleh Dr.Mahathir Muhammad dan Semangat 46 yang dipimpin oleh Tengku Razaliegth. Semua ini mereka lakukan demi Melayu.


Orang Melayu bersatu dan berani berkorban untuk memperjuangkan Parti Mereka walaupun telah diharamkan oleh Mahkamah, Orang Melayu menunjukan kepada kita bertapa pentingnya Parti Melayu dihidupkan semula demi survival Bangsa Melayu melalui perjuangan Politik UMNO.


Apakah bangsa Sabah, bumiputera Sabah tidak belajar dari peristewa ini, Semangat juang orang Melayu amat tinggi pada masa itu, mereka menggunakan kekuatan yang ada dan beriktihar sedaya upaya bagi memastika Parti Melayu Hidup semula, Parti Melayu Bangkit semula dan terus releven untuk memperjuangkan masa depan Anak bangsa Melayu.


Tiada seorang pun orang Melayu yang berkata keburukan UMNO, Kehinaan UMNO, Ketidak relevennya dan akhir UMNO berkuasa semula untuk membela Bangsa Melayu.
Bila rakyat Sabah mendaftarkan USNO dan meperjuangan USNO semula demi Bangsa Sabah , Demi survival Politik Bumiputera Sabah, Demi Mertabat dan Perjuangan anak anak generasi baru rakyat Negeri Sabah , adakah kita dianggap tidak relevan lagi?,


Adakah kita tidak berhak terhadapnya?, Adakah kita dilihat seperti kucing kurap atau dibiarkan seperti anjing menyalak bukit atau dalam bahasa tempatan suluk Sabah “ Kiangog sayan “.


Wal hal , USNO tidak pernah Diharamkan oleh mahkamah atau menghadapi tindakan Undang Undang berbandang UMNO, Pembubaran USNO adalah soal teknikal sehaja bukan soal perundangan yang menghendakinya menjadi demikian atau telah melanggar Undang undang Negara.


Andaikata pembubaran USNO dikatakan adalah kehendak ahli ahli USNO sendiri , adakah generasi yang seterusnya tidak berhak untuk menghidupkannya semula?


Adakah sesuatu kesilapan generasi terdahulu untuk membubarkan USNO tidak boleh diperbetulkan oleh generasi baru? Dan mereka anak anak mudah Sabah dipertanggungjawabkan menanggung beban ini.


Wal hal UMNO telah membetulkan kesilapan pemimpin terdahulu sehingga UMNO diharamkan dan seterusnya dibangkitkan semula dari KUBUR oleh orang Melayu.


Saya ingin mengingatkan rakan rakan yang bersifat pro dan kontra terhadap USNO, bahawa perjuangan Mantan USNO pada hari ini samalah juga dengan perjuangan pemimpin pemimpin Melayu dari UMNO untuk menyelamatkan UMNO seketika dulu.


Gegasan menghidupkan USNO semula tidak bererti bahawa rakyat Negeri ini berjuang kebelakang , bahkan barisan yang memperjuangkan USNO ingin melihat masa depan yang cerah dan generasi muda Sabah ramai yang berminat untuk menyertai.


Jika kita melawat blog blog anak anak Sabah seperti Sabah Forum , Sabahkini, SabahDaily dan lain lain , hampir 100% generasi mudah Sabah inginkan KUASA dan HAK Autonomi memilih pemimpin Sabah hendaklah diletak kepada rakyat Sabah sendiri tanpa kawalan.


Andai kata kita tidak yakin dengan barisan kepimpinan Penaja Penaja USNO dan Pejuang pejuang USNO ini, janganlah ia menjadi batu penghalang kepada anak anak Sabah untuk tidak mmenyokongnya, sokonglah mereka , yakinilah mereka bahawa bahawa perjuangan suci mereka adalah untuk anda, mereka tidak akan kekal disana,yang kekal adalah Wadah perjuangan mereka , yang dirintis bagi generasi Mudah Sabah, untuk anda dan bangsa anda.


Jesteru itu anak dan rakyat Sabah khasnya dan rakyat Malaysia am , kita tidak perlu khuatir soal ini kerana akhirnya mereka akan berundur juga seperti mana pemimpin UMNO , tetapi Pemimpin pemimpin UMNO Baru ini telah meninggalkan satu wadah perjuangan untuk orang orang Melayu.


Lihatlah UMNO , Contohilah UMNO dan Perjuangkanlah USNO.


Penaja USNO seperti Saudara Datu Badaruddin Tun Datu Mustapha , Saudara Perais Sharif Baba , Saudara Abdullah Sani Hj. Abdul Salleh , Saudara Ridi Alawangsa , Haji Musa Milip dan beberapa Mantan Yang berhormat USNO , Amt USNO serta Penaja Penaja di Peringkat Pelimen, Peringkat Dun dan Peringkat Daerah Daerah Mengundi seluruh Sabah sebenarnya mereka adalah pejuang pejuang Bangsa Sabah yang ingin melihat pejuangan pemimpin terdulu dapat diteruskan.


Mereka ingin meninggalkan kepada kita dan generasi kita satu wadah perjuangan bagi anak anak Sabah, bahawa perlunya rakyat Sabah,khasnya bumiputera memiliki semula parti kemerdekaan ini, KEMBALIKAN SEMULA USNO kepangkuan kita.


Seperti mana Tun Razak, Tun Hussien, Tun Mahathir, Tun Abdullah, Tun Sakaran , Tun Ghafar meniggalkan waris perjuangan UMNO kepada generasi mereka, dan Bangsa Melayu maka begitulah juga hasrat perjuang pejuang USNO ingin meninggalkan Waris Perjuangan ini kepada generasi dan Bumiputera Sabah akan datang di Negeri Sabah.


Atas dasar dan rasa tanggungjawab inilah kita perlu bersatu,bantu membantu demi masa depan anak cucuk kita di Negeri Sabah.


Siapakah yang dapat menjamin bahawa Adat dan Budaya serta tradisi rakyat Sabah dapat kekal dalam perjuangan UMNO?, Sedangkan UMNO mempunyai arah tujuh sendiri bagi memperjuangkan Bangsa Melayu , bagi mempertahankan Melayu seperti mana kata kata pemimpin Melayu :-


Laksamana Hang Tuah “ Tak kan Melayu Hilang di Dunia “


Dapat kah UMNO menjamin dan mempertahankan budaya Bangsa Sabah seperti peribahasa dan bahasa mereka akan dibawah keperhimpunan agung UMNO untuk diperjuangkan bagi generasi akan datang?


peribahasa Bajau


“ Bang Alam nia Bissalah aLungai Na Bangsa “,


“ mangan niah mangan asal kurung kurung “ ,


Dua peribahasa ini memperingatkan kita bahawa penting dan perlunya Bahasa dipelihara bagi mengekalkan kesinambungan Bangsa Sabah, Sementara Peribahasa kedua mengingatkan kita maksud Perpaduan , maksud kesatuan , walau apa pun terjadi susah senang kita mestilah bersama dan bersatu.


Jesteru itu saya ingin menyeruh kepada semua rakyat sabah yang berada di Negeri Sabah, di Semananjung ,di Serawak atau dimana mana pun mereka berada, lelaki dan perampuan , kecil ,muda dan tua , pendek, gemuk dan tegap tegap, hitam, putih dan kuning, islam,kristian dan pagan serta Pelauh, marilah kita bersatu tidak kira suku dan bangsa kita dibumi Sabah , tanpa memikirkan perbezaan agama serta cara hidup kita, yang penting kita adalah rakyat Sabah yang berada dalam Malaysia.


“ mangan niah mangan asal kurung kurung “ , marilah bersama.


Janganlah kita berpecah atau rela berpecah dalam soal kepentingan Sabah dalam Persekutuan Malaysia, USNO telah menyediakan kita satu Draf Perjanjian yang dipanggil “ 20 Point “ bersama parti parti lain semasa kemerdekaan dulu.


Janganlah kita terpengaruh oleh pemikiran kolonism, Meterialistik, kronism dan Nipotism yang diutarakan oleh rakan rakan sebangsa dengan kita yang telah bertukar buluh dan menjadi musang.


Sudah terlalu banyak rakyat Sabah bertukar buluh , bertukar Bahasa, Bertukar Budaya, Bertukar tempat lahir, bertukar suku dan bangsa sepeninggalan dan semasa ketiadaan USNO. Marilah Perjuangkan USNO untuk dihidupkan semula, Bersatulah kita untuk Parti Anak bangsa ini.


Biarkanlah mereka yang telah menukar budayanya, bahasanya, pemikiran dan adatnya itu berada diluar lingkungan Perjuangan rakyat Sabah bagi mengambalikan Parti kemerdekaan ini.
Andaikata pihak pendaftar pertubuhan masih berkeras untuk tidak meluluskan kita untuk menghidupkan semula Parti Kemerdekaan ini, saya menyeruh kepada semua tuan tuan dan puan puan supaya kita beramai ramai untuk memperjuangkanya bersama demi rakyat Negeri Sabah.


“ mangan niah mangan asal kurung kurung “ ,


Perlu juga saya ketengahkan disini kisah pembubaran USNO, dengan ikhlas Pemimpin kita mengakui bahawa TUN MUSTAPHA sebagai pengasas USNO telah rela membubarkan USNO dan memberikan laluan kepada UMNO untuk mengisi tempatnya.


Namun inilah yang terjadi :-


“ kusangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari “


Tun Mustapha sendiri mengakui kesilapannya, Beliau telah mengambil keputusan untuk balik kepada Perjuangan Rakyat Sabah dengan membantu dan menyertai perjuangkan rakyat Sabah melalui Parti PBS bersama mesyarakat KADAZANDUSUN, Keikhlasan Tun Mustapha terhadap bangsa Sabah , menerima Datuk Pairin Kitingan sebagai Pemimpin untuk memperjuangkan rakyat Sabah walaupun akhirnya Kuasa Bangsa Sabah yang dipegang oleh Datuk Pairin itu dirampas secara teknikal dan Undemokratik oleh Sakaran Dandai bersama anak saudaranya Shafie Afdal melalui parti UMNO.


Kita semua tahu bahawa jatuhnya Parti Bangsa Sabah PBS ketangan UMNO Sabah adalah dengan cara kotor dan tidak beretika melalui proses Demokrasi dan menggunakan operasi serta teori “ Mechiovillie “ bagi menghancurkan Demokrasi Sabah serta perjuangan suci PBS.
Tun Mustapha juga telah menunjukan keiklasannya kepada mesyarakat Cina Sabah apabila bersedia menerima Datuk Peter Lo sebagai Pemimpin dan Ketua Menteri Sabah diawal kemerdekaan dahulu.


Tun Mustapha seorang Negarawan ,seorang Pahlawan, Seorang Pimimpin yang ikhlas terhadap bangsanya, mengakui kesilapanya, dia tidak pernah mengenepikan kepentingan Bangsa Sabah apabila berhadapan dengan kepentingan Rakyat Sabah.


Adakah kita menyalahkan Tun Mustapha terhadap yang berlaku pada USNO, tidak boleh ke kita memaafkannya atas kesilapan ini, tepuk dadah Tanya selera , Tun Mustapha telah memberi ertunjuk kepada kita.


Apakah kita terus menerima tohmahan badut badut UMNO, apabila mereka mengapi-apikan bangsa Sabah sesama sendiri, memperlekehkan Tun Mustapha sebagai Pemimpin yang membuka jalan kepada UMNO untuk masuk ke Sabah, tanpa memikirkan bahawa pemimpin agung ini telah menunjukan keiklasanya terhadap kita bahawa beliau telah tersilap membenarkan UMNO masuk ke Sabah dan sebelum wafatnya, beliau telah balik untuk berjuang bersama rakyat Sabah melalui Parti Bangsa Sabah PBS.


Apakah kita terus menerima kata kata badut badut UMNO bahawa , orang USNO tidak boleh berjuang bersama PKR dan Anwar Ibrahim kerana Anwarlah yang menyingkirkan Tun Mustapha, Wal hal Presiden UMNO pada masa itu bukanlah Anwar Ibrahim tetapi Mahathir Muhammad.


Atas kesedaran ini Ex-USNO dan pejuang pejuang USNO yang dipinggirkan, yang disingkirkan dan yang tidak diperlukan oleh UMNO marilah kita sama sama mengikut jejak langka Allahyarham TUN MUSTAPHA untuk membetulkan semua kesilapan ini. Janganlah benarkan lagi diri kita diperlaga-lagakan sesama kita, jangan benar perbezaan agama, perbezaan kesukuan menyebabkan kita terus berpecah untuk memperjuangkan BANGSA SABAH seperti mana UMNO memperjuangkan Bangsa Melayu.


Tun Mustapha adalah contoh pemimpin agong bagi kita rakyat Sabah , apabila beliau boleh mengakui kesilapannya member laluan kepada UMNO dan membetulkannya , Apabila beliau boleh menerima pimpinan suku Kadazandusun dan suku Tiongha sebagai pemimpinnya, Apabila beliau boleh meniggalkan UMNO sebelum wafat dan membuka mata Generasi mudah Sabah supaya terus bersatu dalam wadah perjuangan Bangsa Sabah.


Pada hari ini, saat ini, ketika ini, USNO telah ditolak pendaftarannya maka PAKATAN RAKYAT ( PKR, PAS dan DAP ) yang memerlukan kita untuk berjuang haruslah kita lihat sebagai satu perjuangan yang boleh membawah kita kearah masa depan yang cerah, USNO yang telah tersilap membawa dan memberi laluan kepada UMNO tiada salahnya untuk membawah PAKATAN RAKYAT pula bagi membetulkan kesilapan ini.


Ingatlah jangan akhiri perjuangan ini selagi USNO sebagai parti kemerdekaan Sabah tidak dikembalikan kepada kita bagi memastikan konsep “ Sharing Power “ dikembalikan semula kepada rakyat sabah.


Bagi mengariskan perjuangan Rakyat Sabah, kita seharusnya memperlihatkan bantahan kita dari pelbagai sudut, mohon semua mereka yang memiliki blog serta email memanjangkan kenyataan ini diblog tuan dan puan , bagi mereka yang tidak memilik blog sendiri cukup dengan sekadar mremanjangkan kenyataan ini melalui email masing masing atau dalam facebook,twitter ,tagged,Friendster dan lain laman web anda.


Sebagai Rakyat Malaysia yang berada di sabah , dengan meletakan kenyataan ini dalam blog tuan tuan dan puan puan masing masing, bererti kita sayang kepada negeri ini dan bertanggujawab kepada Negeri kita serta ingin melihat anak cucuk kita memiliki perjuangan dan arah tuju sendiri.


Emaillah kepada semua rakan rakan anda dengan 10 rakan setiap seorang sebagai tanda sokongan anda rakyat Sabah yang ingin memperjuangkan Haknya.


Sekian dan Terima kasih.